• اهمیت بسته بندی در کسب و کارهای اینترنتی

    اهمیت بسته بندی در کسب و کارهای اینترنتی

    شنبه 22 آبان 1400

    اهمیت بسته بندی در کسب و کارهای اینترنتی

    هر کسب و کاری اسرار و رموز خاص خود را برای پیشرفت و شناخته تر شدن در بین مشتری هایش دارد. اما بعضی از نکات و موارد هم هستند که بین کسب و کارهایی که در یک شاخه قرار میگیرند، عمومیت دارند و تقریبا از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. به عبارتی برای موفقیت در آن کسب و کار حتما باید این نکات عمومی را مورد توجه ویژه قرار داد. یکی از این موارد، نقش بسته بندی در کسب و کارها و موفقیتی است که به دنبال خود به ارمغان خواهند آورد.

     

    نقش بسته بندی در کسب و کارها را بهتر بشناسیم

    کسب و کارها را می توان به سه شاخه مهم زیر تقسیم کنیم:

    تولیدی، توزیعی و خرده فروشی های نهایی

    نقش بسته بندی در کسب و کارها در هریک از این سه شاخه اصلی، بسیار ویژه خواهد بود.

     

    چرا بسته بندی اهمیت زیادی دارد؟

    ما می توانیم اهمیتی که بسته بندی کردن کالاها در هر یک از 3 شاخه مهم مشاغل دارند را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم.

    در تولید هر کالا یکی از مهمترین شاخص ها برای نشان دادن کیفیت و استاندارد بودن مراحل ساخت آن کالا، بسته بندی نهایی آن کالاست. به طوری که شاید به جرات بتوانیم بگوییم که آن کالاهایی که با بسته بندی های نوین تر و با تبلیغات جدیدتر در روی بسته بندی ها، به بازار عرضه می شوند، بسیار بیشتر مورد استقبال مشتریها قرار می گیرند. زیرا آنچه که در وهله اول نظر مشتری را جلب می کند، جذابیت های بصری است که به طور ناخودآگاه، بهتر بودن را به ذهن متبادر نماید.

    نقش بسته بندی در کسب و کارها از نوع دوم، یعنی مشاغلی که به جابه‌جایی و حمل و نقل کالاها، اختصاص دارند، هم بسیار اهمیت دارد. مثلا مشاغلی همچون، باربری ها و موسسات جابه جایی حمل بار به صورت کلان و یا خرده فرض کنید قرار است کالایی از محل تولید(کارخانه و یا کارگاه) به دست مصرف کننده (عمده فروش یا خرده فروش و یا حتی مصرف کننده نهایی) برسد، در این میان بسته بندی درست و تحویل به موقع کالا به عهده موسسات نقل و انتقال است. نوع بسته بندی و اجرای دقیق و صحیح آن می تواند اطمینان را به طرفین(مبدا و مقصد) بدهد که کالا به صورت محفوظ و بدون هیچگونه خرابی و آسیب و سالم به دست‌شان خواهد رسید.

    در زمینه نقش بسته بندی در کسب وکارها از نوع سوم، یعنی خرده فروشی ها هم باید بگوییم که بسیاری از محصولات هستند که به شکل فله به دست خرده فروش ها می رسند و بسته بندی و تقسیم آنها به اوزان مختلف به عهده صاحب مغازه یا فروشگاه می باشد. می بینیم که در این نوع از مشاغل هم لازم است با توجه به نوع کالا که می تواند خوراکی یا غیرخوراکی باشد، بسته بندی اصولی و بهداشتی می تواند حرف اول را برای موفقیت و فروش بیشتر، بزند.

    بسته بندی درست و خوب می تواند عاملی برای سبقت گرفتن از دیگر رقیبان در یک کسب و کار باشد. هر چه در اجرای یک بسته بندی ابتکارات بیشتری لحاظ شود، احتمال پسندیده شدن در نظر مشتری هم بیشتر خواهد بود. زیرا ابتکار جدید می تواند نظر خریداران نهایی را نسبت به آن محصول در مقایسه با قبل، تغییر زیادی دهد.  به طوری که ممکن است شاید در گذشته از آن محصول با آن نام و نشان و برند، چندان استقبال نمیکرد و حتی شاید نظر سوء هم به آن داشته، اما با تغییرات عمده در نوع بسته بندی می توان تمام این نظرات را به شکل محسوسی تغییر داد.

    به طور خلاصه؛ اهمیت نقش بسته بندی در کسب و کارها، عبارتند از:

    . تاثیر مستقیم بر تصمیم مشتری برای خرید

    . کمک به برند شدن محصول و بازدهی بالاتر تبلیغات

    . تغییر در سیستم فروش محصول مخصوصا در خرده فروشی ها

    . هویت پیدا کردن محصول و کالا

     

    انواع بسته بندی ها

    قبلا هم اشاره شد که بسته بندی مناسب می تواند یکی از مهمترین گام ها برای بازاریابی موفق به شمار رود. بسته بندی می تواند انواع و اقسام مختلفی داشته باشد. مثلا بسته بندی با شیشه یا فلز(مثلا استفاده از بطری های حلبی)، بسته بندی های پلاستیکی که به دلیل عدم تجزیه برای محیط زیست می توانند خطرآفرین باشند، بسته‌بندی با کمک پاکت های کاغذی که خود می توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند،

    با توجه به نوع کالایی که قرار است روانه بازار شود و همچنین محل مورد استفاده، نوع بسته بندی مشخص خواهد شد. همچنین استفاده از اشکال مختلف برای بسته بندی هم می تواند از موارد ابتکاری باشد که بر فروش و کاربری آن محصول تاثیر مستقیم بگذارد. مثلا بسته بندی به اشکال هندسی مثل استوانه ای، مکعب، و غیره

     

    اهمیت ابعاد و هندسه بسته بندی

    گفتیم نقش بسته بندی در کسب و کارها، انکارناپذیر و بسیار مهم است، زیرا علاوه بر اثرات آن بر روی حفظ کیفیت محصول، بر زیبایی بصری و موردپسند قرار گرفتن کالا، هم تاثیر عجیبی خواهد گذاشت.

    امروزه تاثیرات مسائلی همچون چند بعدی بودن بسته بندی، سایز و جنس بسته بندی؛ اشکال هندسی مورد استفاده در بسته بندی و از همه مهمتر، تبلیغات و گرافیکی که بر روی بسته بندی چاپ می شود، بر انتخاب شدن یک محصول، ثابت شده اند.

    مثلا افراد بسته بندی های سه بعدی را نسبت به دو بعدی ترجیح می دهند و یا استفاده از رنگ های متناسب و طراحی های مرتبط با محصول در گرافیک بسته بندی، بسیار بر نگاه بیننده اثر گذار میباشد.

    استفاده از طرح های فانتزی نسبت به طرح های عمومی، در بسته بندی ها توانسته نظر مشتریان را بیشتر به خود جلب کنند.

     

    نقش بسته بندی در مشاغل مربوط به حمل و نقل

    علاوه بر بسته بندی های اصلی که توسط خود تولیدکننده بر روی کالا یا هر محصولی، اجرا می شود، در مشاغلی که به نوعی با جابه‌جایی و حمل بار، سروکار دارند هم، بسته بندی نقش خاص خود را دارد.

    با توجه به مطالب مطرح شده نقش بسته بندی در کسب و کارها به طور کلی فراوان است اما این میزان اهمیت در مشاغل مربوط به حمل و نقل دو چندان است.

    در این مشاغل، هر چه قدر بسته بندی ها دقیق تر اجرا شوند، هم محافظت از محصول بیشتر خواهد شد و کیفیت آن تغییر نمی کند و هم میزان فضا برای جابه‌جایی بارها بهینه تر خواهد شد و هم اینکه توزیع و پخش کالا با مشکلات کمتری مواجه می شود.

    امروزه با گسترش ارتباطات مجازی و آنلاین، و بیشتر شدن خرید و فروش ها به این سبک، در نهایت جابه‌جایی و حمل و نقل بار هم گسترده تر شده و درصد آن هم افزایش پیدا کرده است. از طرفی جمعیت کشورها در حال افزایش است و این یعنی بالا رفتن میزان تقاضا، بیشتر شدن مسافرتها و مهاجرتها و ارتباطات بین کشورها و به طور کلی تغییرات عمده در سبک زندگی مردم دنیا، باعث شده که حمل و نقل و جابه جایی کالا و محصولات مختلف چه در عرصه های کلان و چه به شکل خرد، بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده و در نتیجه نقش بسته بندی در این شغل هم بیشتر از قبل حساسیت پیدا کند.

    هر چه بسته بندی ها در یک کسب و کار متفاوت تر و نوآورانه تر باشد، می توان امید بیشتری به پیشرفت در آن حرفه و شغل را متصور بود.

     

    چهار راه بهبود بسته بندی محصول برای فروشگاه اینترنتی شما

    سلدان یک سایت فروشگاه ساز است که افراد صاحب کسب و کار می توانند به سایت مراجعه کرده و فروشگاه خود را رایگان بسازند بدون اینکه درگیر کارهای فنی ساخت یک فروشگاه شوند و در فضای اینترنت محصولاتشان را به فروش برسانند. در نتیجه در این مقاله سلدان سعی دارد صاحبان دارای فروشگاه اینترنتی را از نظر بسته بندی کالا و محصولات خود راهنمایی نماید تا بیشترین سود دهی و رضایت مشتریان خود را کسب نمایند.

     

    1 مارک و یا برند خود را روی بسته بندی کالا حک نمایید

     زمانی که مشتریان خرید اینترنتی انجام می دهند، در زمان رسیدن کالای مورد نظر به دستش مانند کسانی که کادو تولد به دستشان رسیده اند عمل می کنند  و بسیار مشتاقانه آن را باز مینمایند.اما هنگام باز کردن هدیه تولد همیشه بر روی بسته دنبال برچسبی هستید که متوجه شوند آن هدیه از طرف کیست.پس مشتری شما هم می خواهد بداند کالای ارسالی از طرف برند شما است.بنابراین با قرار دادن نام خود که معمولا در سمت راست بسته بندی حک می شود مشتری را خاطر جمع کنید و اعتماد مشتری را از این نظر به دست آورید.به عنوان مثال برخی از برندها هستند که با طراحی خلاقانه یا رنگ بندی خاص نشان می دهند که بسته ارسالی از آن چه فروشگاهی است. یک نکته حائز اهمیت اگر شما از بسته های پستی معمولی استفاده می کنید پس حتما بر چسب برند خود را روی آن قرار دهید.و این برچسب ها معمولا کم هزینه تر از دیگر روش های بسته بندی کالا است.یک راه دیگر برای این که برند خود را بر روی بسته بندی قرار دهید، از نوار چسب هایی که روی آن ها نام یا لوگو کسب و کار شما درج شده است  به جای نوار چسب های ساده استفاده کنید. پس بسته بندی درست کالا باعث می شود مشتری را از سردرگمی نجات دهید.

     

    2 طراحی متناسب با عملکرد بسته بندی

    طراحی متناسب با عملکرد بسته بندی عملکردی برای کنترل هزینه و تجربه مشتری امری ضروری است.هر بسته بندی باید یک هدف داشته باشد. به عنوان مثال هیچ گاه در استفاده از بسته بندی های کارتنی زیاده روی نکنید.یک کالایی که ابعاد کوچک دارد در یک کارتن سایز بزرگ قرار ندهید چرا که در اینصورت اگر مشتریان شما افرادی باشند که طرفدار مسائل زیست محیطی است با دیدن این وضعیت ممکن است دیگر از شما خرید نکند.و یا اگر کالای شکستنی می فروشید، در بسته بندی یک هدف کاربردی واضحی وجود دارد و آن هم حفاظت از محصول می باشد.

    پس در این مرحله چند نکته وجود دارد که حتما باید آن رعایت شود:

    انتخاب جعبه با سایز مناسب .جعبه ای که خیلی بزرگ است، خراب شدنش در حمل و نقل آسان است.

    فضای خالی بسته را پر کنید تا محصول کمترین حرکت را در حمل و نقل داشته باشد.

    از برچسب هایی که هشدار های حفاظتی دارند استفاده کنید.به عنوان مثال استفاده از برچسب هایی که عبارت این محصول شکستنی است، استفاده نمایید.در این صورت شرکت های حمل و نقل با دیدن این برچسب ها تدابیر لازم را می اندیشند.

    از کیسه ها و یا ابزارهای ضد آب برای مایعات استفاده نمایید.

    استفاده از بسته بندی های پلاستیکی برای جلوگیری از آسیب دیدن محصولات در برابر باد و باران و...

    در موارد نیاز از بسته بندی های مناسب آن کالا استفاده نمایید به عنوان مثال بسته بندی محصولات خشک با محصولات مرطوب متفاوت است.

    از پلاستیک های حبابدار برای بسته بندی کالای شکستنی استفاده نمایید.

     

    3 از بسته بندی محصولات برای بازاریابی استفاده نمایید

    یکی از ساده ترین راه بازاریابی این است که مشتریان حاضر که از فروشگاه اینترنتی خرید کرده اند را با ایجاد انگیزه به مشتری فعلی برای خرید مجدد از فروشگاه تبدیل نماییم.

    می توانید این فرآیند را با بسته بندی کالای خود شروع کنید.در ادامه چندایده برای این کار پیشنهاد می شود:

    برای هر سفارش یک بسته بندی متناسب با درج نام و آرم فروشگاه تهیه نمایید.

    با محصول خریداری شده، یک بروشور که محصولات جدید را معرفی می کند درون بسته بندی قرار دهید.

    می توانید با بسته بندی کالای ارسالی از کد ها تخفیف موجود، مسابقه و... اطلاع رسانی نمایید.

     

    4 خدمات بیشتری ارائه دهید

    مشتریان خود را با سفارش سازی بسته بندی شخصی سازی کنید.از این طریق اعتماد آنها به شما بیشتر می شود. انتظارات مشتری خود را با بسته بندی فراهم کنید.بسته بندی کالا اگر به درستی انجام شود، می تواند یک روش فوق العاده برای بازاریابی کسب و کار شما باشد.

    نویسنده : گرین سند

    ,

    شنبه 22 آبان 1400

    برچسب ها :

    آخرین مقالات

    مشاهده همه